Hartcoherentie

Oer systeem actief!

Het oer systeem is vaak onze redding bij acuut gevaar.   Het reflex- en het emotioneel brein werken samen en zorgen ervoor dat er een heel mechanisme in ons lichaam in werking treedt.   Het bloed gaat grotendeels naar de spieren en levensbelangrijke organen,  extra suiker gaat naar de bloedbaan, adrenaline en andere hormonen komen vrij.  Dit  geeft ons energie en brengt ons in een vecht – vlucht reactie.   Denk maar aan de snelheid  waarmee  je je hand wegtrekt van heet water.

Toch is dit oer systeem ook actief  als  we lijden aan langdurige stress, angsten en emotionele conflicten.  Er is onvoldoende psychisch en lichamelijk herstel waardoor men uitgeput geraakt.     Concentratiestoornissen, hartkloppingen, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, depressies, darmklachten,  opgejaagdheid, moeheid, lage weerstand, een onbehaaglijk gevoel, prikkelbaarheid,  sterk emotioneel zijn, burn-out, …. kunnen hiervan de gevolgen zijn.

Ons zenuwstelsel is uit balans.   
Er is geen evenwicht tussen het emotioneel brein en het verstand.  Vandaar dat we ons moeilijker kunnen concentreren en emotioneel reageren.   We bevinden ons in een neerwaartse spiraal.

Goed nieuws!
Dit proces is omkeerbaar als we ons  psychisch en lichamelijk kunnen herstellen.  Dit kan door  de beoefening van hartcoherentie.

Dit proces is omkeerbaar als we ons  psychisch en lichamelijk kunnen herstellen.  Dit kan door  de beoefening van hartcoherentie.

Wat is hartcoherentie ?
Het hart geeft meer signalen naar het brein dan omgekeerd.   Daarenboven kan men met een eenvoudige oefening het hartritme  in die mate beïnvloeden   dat het hart zich niet meer in een  vecht – vlucht reactie bevindt, maar in een veilige modus.  Op dat moment geeft het hart signalen naar onze hersenen dat alles veilig is en brengt het hart evenwicht in ons brein en zenuwstelsel!

Hartcoherentie is deze bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt.

Vraagt hartcoherentie oefenen veel tijd? 
Je kan 3 maal per dag 6 minuten oefenen of  2 maal  10 minuten.  Deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase  met een   6 uur durend gunstig effect op lichaam en geest! 

Hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel  in balans is ..?  
Hartcoherentie  is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek.  Indien men de oefening doet zoals voorgeschreven, dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect  tot gevolg.    Hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback apparatuur.    Deze apparatuur is speciaal ontwikkeld voor het meten van hartcoherentie en geeft je informatie  over de toestand van je zenuwstelsel. 


Wat zijn de effecten van hartcoherentie training ?

· Verbetering van  concentratie en focus

· Bevordering van creatief denken

· Bevordering van rustgevoel  en welbehagen

· Verhoging van de veerkracht t.o.v.  stress

· Verandering van gedrag en denken in positieve zin

· Bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk ( stress gerelateerd)   

· Effect op hartritmestoornissen (stress gerelateerd)

· Verhoging van weerstand tegen ziekten

· Beheersing van angsten (angsten t.g.v. ziekten, faalangst,  trauma’s, stress,… )

· Ondersteunend effect bij  regulering van bloedsuiker waarden

· Toename van performantie

· Regulering van het lichaamsgewicht (emo- eten)

 Via een vierstappenplan – coaching traject leren we op een specifieke manier ademen waardoor het zenuwstelsel in balans komt en  de status van hartcoherentie bereikt. Via biofeedback meten we dit objectief en tastbaar. Tijdens dit traject krijg je het stressmechanisme in een heldere taal uitgelegd. Hartcoherentietraining is veel meer dan een stress-reductiemethode en is wetenschappelijk onderbouwd.